förlossningen - Elise

Mitt senaste inlägg skrev jag 29/7 och då dröjde det inte mer än 4 dagar innan Elise kom till världen och förgyllde mitt liv. En helt fantastisk förlossning på många sätt där jag kände mig lugn och stark. Hade under en lång tid läst på om dyktekniken, vilket fungerade helt fantastiskt bra! Dagen började kl 6 då jag vaknade och magkänslan sa att det var igång. Philip åkte och fiskade och sen åkte vi allihopa hem till mamma med värkar ca var tionde minut. Helt plötsligt stannar allt av och jag har typ två värkar i timmen. Mamma och jag tar då med barnen på en liten promenad och under den promenaden drog det igång ordentligt och helt plötsligt klockade jag värkar ca var tredje minut.När vi kom tillbaka bestämde jag och Philip att vi skulle åka hem så jag kunde duscha och barnen fick stanna hos mormor och Roy så föräldrarna skulle få lite lugn och ro. Väl hemma ställde jag mig i duschen och gick sen för att lägga mig i soffan. Dock stannade värkarna av när jag tog det lugnt en stund men drog igång kraftigt när jag väl rörde på mig. Eftersom vi hade långt till förlossningen så bestämde vi att vi skulle åka in, och jag kan ju säga att vägen till Borås inte är helt kul med värkar.
 
Kom till förlossningen 17.15 och fick prata igenom läget med en barnmorska och kolla hur långt förlossningen kommit. Vi pratade om att jag tidigare haft snabba förlossningar och hon sa att hon absolut inte skulle skicka hem oss trots att jag inte var öppen i stort sett alls (vilket jag dock läst mig till i efterhand att jag va öppen 3 cm vilket jag anser är lite mer än inte öppen alls) och värkarna inte var speciellt täta(ca 5-6 min emellan) när de skulle mätas. Vi hade redan innan bestämt att vi skulle åka iväg och äta lite vilket barnmorskan tyckte lät som en bra idé och vi drog oss iväg för att hitta ett ställe som var öppet på en söndagkväll. Vi åkte ner till centrum vilket var hemskt (nedrans kullersten) och bestämde oss tillslut att åka till McDonalds och vid den tidpunkten var värkarna såpass kraftiga att jag var tvungen att stanna allt och koncentrera mig när de kom. När vi satt och åt kom de med ca 3 minuters mellanrum och var starka så vi bestämde oss för att åka tillbaka.
 
Vi kom tillbaka 20.10 och dom kopplade CTG igen.
 
21.05 kom barnmorskan tillbaka och då hade jag lyckats slumra till mellan värkarna och stämningen var lugn och avslappnad. De ville inte skriva in mig på förlossningen än men jag fick alvedon och fick gå in och ställa mig i duschen. slemproppen hade då börjat gå i omgångar men jag hade inte öppnat mig nåt mer. Jag satt på en pall i duschen med duschen riktad mot magen och dök med full koncentration medan Philip satt och kollade på Archer. 
 
Viktigt för mig under förlossningen var även en låt.... Ed Sheeran - I see fire... den lyssnade jag på under hela dagen och den lyckades hålla mig lugn. :) 
 
21.50 ringde vi på barnmorskan efter att värkarna började bli svåra att dyka igenom. 5 cm var jag öppen då och vi fick förflytta oss till förlossningsrummet och blev inskrivna 22.10. Allt såg då bra ut och jag bestämde att jag ville ha lustgas och vi diskuterade även eventuellt epidural. De skulle då ta lite blodprover men lyckades inte riktigt med det (och i slutändan hann de inte ta proverna heller) efter en kort stund kände jag att det inte funkade längre.
 
22.50 Jag bad om epidural. Vi diskuterade detta jättekort för helt plötsligt kom krystvärkarna. Jag sa "nu kommer den", vilket hon även gjorde med buller och bång på två krystvärkar. Var helt fantastiskt att vara så klar i huvudet (eftersom jag inte tog någon mer smärtlindring) att jag till och med fick känna på hennes huvud mellan de två värkarna. 22.52 var vår älskade Elise född! Vår stora tjej på 50 cm och 4160g. Under och direkt efter förlossningen hade jag högt blodtryck, men när det rättade till sig rullade vi vidare till bb med vår älskade lilla dotter!
 
 
2015-11-17 @ 11:28:33 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0