destinationsberoende

Satt och kollade på Oprah för en stund sen och fastnade totalt i avsnittet som handlade om lycka och hur man ska tänka för att bli lyckligare med livet. Jag kände igen mig på så många av sakerna. Det är så mycket jag måste ändra på för att få ut det jag vill ha ut av livet. Så mycket jag måste komma på och tänka ut.
 
Vilka är mina vardagsguldkorn? (Som jag inte unnar mig och som jag skulle må bättre av att få)
Vad skulle jag kunna göra för att vi kan slappna av mer som en familj och känna att vi får ut allt vi vill ha från vårt förhållande?
Hur vill jag egentligen spendera mina dagar för att må så bra som möjligt?
 
En av de saker jag kände igen mig mest i var något som psykologen kallade destinationsberoende. Att man alltid strävar efter något och inte lever i nuet. Att få ett stort hus, att någon gång ha mer pengar, att få fina möbler och en stor bil, att bli smalare och snyggare känns viktigare än att ta vara på dagen som den är. Det är något jag ska försöka bli bättre på. Både för att må bättre med vardagen och för att jag, om tio år, inte ska kolla tillbaka på mitt liv och tänka att det finns saker som jag önskar att jag gjort.
 
Man har bara ett liv och det är för bra för att låta det glida iväg. Vill inte missa en enda dag!
 
2012-10-02 @ 09:41:33 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: mamma

Destinationsberoende är vi nog alla skulle jag tro, mer eller mindre. I princip aldrig nöjda med vad vi har och stannar inte upp och uppskattar idag. Strävar efter morgondagen. Visst är det konstigt.
Jag tror precis som du att man skulle må bättre om man stannade upp och tog tillvara på dagen idag och uppskattade det som ges nu - inte en annan dag...

Kramisar
Mamma

2012-10-03 @ 19:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0