helg!

Efter en lång och jobbig dag är det äntligen helg!  Först skolan  (med lektionerna flera våningar upp), småspringande till sjukhuset med en tung väska och efter föräldragruppen bar det av med en kass busschaufför till universitetet.

Men föräldragruppen då. Idag pratade vi om smärtlindring till förlossningen och om småsaker som dom använder ifall nåt går fel/för långsamt eller dylikt, fick se en förlossningsfilm (där alla uppenbarligen tyckte att trycka ut ett barn genom f*ttan är "gudomligt" "makalöst" och "vackert", ingenting om hur det gjorde ont eller nåt sånt och alla klarade sig såklart med bara lustgas. Men jaja för så går det ju alltid till ._.) Sen fick vi göra en liten snabbvisit på förlossningsavdelningen också. Inte många veckor nu tills man ska dit igen! ^^
"Läxan" tills nästa vecka blev att tänka lite på vad man ville ha hjälp med/förväntade sig av sin partner (både för killen och tjejen)
Älskar föräldragruppen! Så skönt att vara med folk som inte dömer, som vet vad man går igenom och som man kan prata om äckliga saker med som inte går att prata med sina "vanliga" (konstigt ordval men är för trött för att hitta nåt bättre) kompisar med. Mamma-kompisar och andra kompisar är alla viktiga på sitt sätt^^

Va även hos barnmorskan igår:
Har gått upp ca 10 kilo hittills
Blodtrycket hade ökat lite, 125/70
Hjärtat slog 142 slag/minut 
SF-måttet var på 28

Detta säger säkert er lika mkt som det säger mig, men som jag förstod det så va allt i sin ordning i alla fall x)




Förövrigt har jag börjat bli mer säker på att jag kommer föda tidigare än BF säger. Och detta är vad jag grundar det på:
När jag plussade så räknade jag själv ut att bebis skulle anlända ungefär den 10 april. Men på UL så flyttades BF ända fram tills 24 april. Jag blev väldigt konfunderad över hur jag kunde ha så fel. Men nu känns det som om magen är större än den borde vara, och jag hittade även en räknare där jag ska visa vart jag ser felet:


Uträkning utgår från dagens datum: Fre 28 jan 2011.

Din graviditet startade Mån 19 jul 2010.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Mån 2 aug 2010 (ägglossningen).      <--- Enligt barnmorskornas räkning hade jag alltså ägglossning den 2 augusti ca (eftersom att jag hade helt regelbunden mens), problemet är bara att jag fick plus på stickan den 4 augusti.... och man ska inte kunna se plus förrän BIM (beräknad icke mens för dom som kanske inte vet det), och eftersom att ägglossningen då va den 2 augusti så skulle jag ju inte plussa förrän den 12 tidigast. Därav anledningen till att jag tror att bebis kommer komma..... 15 april! Ne nu drog jag bara till med något, men i alla fall tidigare än vad barnmorskorna säger ^^ Men jag håller mig ändå till samma räknare eftersom att jag inte vet säkert så nedan kommer lite fakta:

 

Du är på dag 194 av 280. (69,3%).

Du är i vecka 28.
Du har gått 27 fulla veckor och 5 fulla dagar (v27+5).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Sön 24 apr 2011
Du har 86 dagar kvar till beräknad förlossning.





Och sist men inte minst, lite fakta om veckan:


Bebisen

Du går nu in i den tredje trimestern och din bebis är c:a 24 cm lång från huvud till rumpa och 38 cm lång totalt! Den här stora lilla varelsen väger nu omkring 1200 gram, eller 1.2 kg! Den kommer dessutom att öka ordentligt i vikt under den sista trimestern, även om den inte blir så mycket större.

 

Om din bebis föddes nu skulle den ha mer än 90% chans att överleva. Även om den är långt ifrån färdigutvecklad så skulle den ha goda chanser att klara sig med rätt vård. Du har ännu ungefär 13 veckor kvar av din graviditet och under denna tiden kommer bebisen att fortsätta växa och utvecklas. Det är avsaknad av underhudsfett och surfaktant i lungorna som gör att bebisen behöver ligga i kuvös för att hålla kroppstemperaturen uppe och få hjälp att andas med respirator, men även andra organ som hjärna, lever och immunsystem är underutvecklade och kan ställ till komplikationer vid för tidid födsel.

Du

Livmodern har nu vuxit så mycket att dess översta del befinner sig 7 cm ovanför naveln. Det är viktigt att du tar god hand om dina tänder. Gravida utvecklar lätt plack, och om du redan har plack kommer problemen sannolikt att förvärras om du inte sköter om dina tänder. Borsta ordentligt och använd lämplig munskölj för att minska risken att drabbas.





Mycket bebisfakta på en och samma gång! Men nu blir det till o nana... se om jag kanske hinner få in en magbild innan jag lägger mig.
2011-01-28 @ 23:11:47 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Magda

Dom mäter väl på första ul exakt hur gammal bäbisen är? Det gjorde dom på mej o då ändrade sig datumet lite :)

2011-01-29 @ 11:13:28
URL: http://nertus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0